דף הבית » סרנדה – עיר אלבנית צעירה עם המון שמש, חופים, חיי לילה וים

סרנדה – עיר אלבנית צעירה עם המון שמש, חופים, חיי לילה וים

סרנדה היא אחת הערים המקסימות ביותר בריביירה האלבנית ובמהלך חודשי הקיץ נראה כאילו חצי טירנה עוברת לכאן כדי ליהנות מהחוף העמוס ומחיי הלילה התוססים יותר לאורך הטיילת העמוסה על החוף. מי שהיתה פעם כפר דייגים מנומנם היא עכשיו עיר משגשגת ולמרות שסרנדה איבדה את רוב הקסם שלה בשני העשורים האחרונים עדיין היא שומרת על רוב הכריזמה שלה.

סרנדה בלילה
סרנדה בלילה

מבחינת חופים אז חופי העיר הם די רגילים ובטבורה של העיר יש נמל די פעיל אליו מגיעים קרוזים, יאכטות וספינות דייג אבל מסביב לעיר יש לא מעט חופים יפים כמו Pulebardhat ,Pasqyrat ו-Manastiri לדוגמה. אל חופי קסאמיל ואתר המורשת העולמית של אונסקו בוטרינט תוכלו להגיע די בקלות אם יש לכם רכב משלכם או עם מונית או תחבורה ציבורית מקומית.

שמה של העיירה מגיע מ-Ayii Saranda, מנזר עתיק המוקדש ל-40 קדושים. שרידיו המופצצים (כולל ציורי הקיר) עדיין נמצאים גבוה על הגבעה שמעל לעיר. אבל גם מטירת Lekursi הקטנה יש נוף מרהיב ומסעדה טובה וכן גם ממנזר סיינט ג'ורג' המשוחזר.


תכנון טיולים באנר

העיירה נקראה פורטו אדה (Porto Edda) בתקופה קצרה בשנות הארבעים לאחר מלחמת העולם השנייה של שמה של בתו של מוסוליני.

airalo ad

לסרנדה מגיעים כלי שייט מכל רחבי העולם, לרוב מקורפו (האי היווני הקרוב). במהלך הקיץ היא מלאה בתיירים, בעיקר מהמדינות הנורדיות כמו נורבגיה ואיסלנד וממזרח אירופה.

אטרקציות מעניינות בסרנדה

הטיילת של סרנדה

בערב ובלילה במדרחוב שעל החוף יש אווירה תוססת ועירנית עם הרבה מסעדות, ברים, ספסלי ישיבה ומדשאות. בטיילת הולכים אלפי אנשים ותיירים.

חיי הלילה של סרנדה

תמיד במרחק זריקת אבן מהחוף תוכלו לשתות בירה באחד הברים על רקע של מוסיקה טובה. המנגו ביצ', אחד מהמועדונים הטובים ביותר בכל אלבניה. הוא פעיל רק בקיץ (מאי עד ספטמבר) מחצות הלילה ומנוגנת בו מוזיקת דאנס והאוס. הוא יכול להכיל עד 2,500 אנשים.

מסעדות בסרנדה

  • הרומנטית: מסעדת La Banana
  • פירות ים: מסעדת Tre Ishujt
  • בירה: Beer house
  • פירות ים: מסעדת Renoir

מבצר Lekursi

המבצר נבנה במאה ה-16 (בסביבות שנת 1537) והוא ממוקם על ראש גבעה המשקיפה על העיר. מהמבצר יש נופים מצויינים של קורפו ואיי קסאמיל ובתוך הטירה נמצאת מסעדה נחמדה. הטירה נבנתה כי המיקום שלה היה נקודת תצפית אידיאלית להגנה על העיר מפני פולשים מהים.

בית הכנסת העתיק של סרנדה

ליד עיריית סרנדה נמצאים חורבות בית כנסת עתיק שמראים כי חיתה במקום קהילה יהודית גדולה במהלך המאה החמישית לספירה. על רצפת בית הכנסת והמרכז הדתי הקהילתי היו הרבה פסיפסים שונים שהציגו בעלי חיים וגם מנורה וסמלים יהודיים אחרים המוכיחים שזה היה בית כנסת. במאה השישית לספירה בית הכנסת הפך לכנסייה ולאחר מכן המבנים נהרסו על ידי רעידת אדמה או על ידי פולשים סלאביים. עוד על בית הכנסת בסוף העמוד הזה.

מנזר 40 הקדושים

מנזר 40 הקדושים בסרנדה
מנזר 40 הקדושים בסרנדה

אפשר לומר שעל שמו של מנזר 40 הקדושים נקראת סרנדה כי "סרנדה" פירושו "40" ביוונית. מנזר עתיק זה נבנה במאה השישית לספירה והוא היה בעל שני מפלסים, אך המפלס העליון נהרס במלחמת העולם השנייה. המנזר הוקם לכבודם של 40 קדושים נוצריים (חיילים רומים) שנשלחו למוות בסיביר כי לא ויתרו על דתם. אפשר להיכנס לקריפטה העתיקה אך רק באישור. בקשו בעירייה להיכנס ל-Bashkia Saranda.

העיר העתיקה Finiq

אל העיר פויניקי העתיקה מגיעים דרך כביש סרנדה-ג'ירוקסטרה. כאן ניתן לראות עדויות מהחיים מתקופת הברונזה אך גם שרידי עיר שהתפתחה בעיקר במאה השנייה לפני הספירה אך שורשיה נטועים עמוק במאות החמישית והשישית לפני הספירה.

פיניק היתה העיר המבוצרת ביותר בשבט האילירי של הצ'אונים. ממטבעות שנתגלו בחפירות למדו שהיו לה קשרי מסחר עם ערים מקורינתוס ועד סירקוזה. בשנת 233 לפנה"ס הפכה פיניק למרכז ליגת אפירוטה. בשנת 230 לפני הספירה פלשו הארדיאנים (שבט אחר אילירי) מצפון, ואחר כך לקחו עבדים ושלל ועזבו. כאן נחתם הסכם פויניקי בין פיליפוס החמישי לבין מוקדון שסיים את מלחמת מקדוניה הראשונה. בשנת 168 לפנה"ס הרומאים פלשו וכבשו את פויניקי. האמפיתיאטרון של פויניקי היה אחד הגדולים ביותר בתקופתו.

מנזר סיינט ניקולאס

ממוקם ב-Mesopotam המנזר הזה נמצא על גבעה קטנה בין שני ערוצים של נהר הביסטריצה. יש כמה לבנים לבנות גדולות בבסיס הכנסייה מתקופת קדם הנצרות וגם פסלים של בעלי חיים מיתיים. יש במנזר כנסייה גדולה, ייחודית ומעניינת שנהרסה ונבנתה פעמים רבות וממשלת אלבניה כעת עוסקת בעבודות שחזור המקום. קירות המתחם כוללים חומות עתיקות וגם כמה מגדלים.

אטרקציות מעניינות קרוב אל סרנדה

העין הכחולה – Syri i Kalter

Syri i Kalter מעין העין הכחולה ליד קסאמיל
Syri i Kalter מעין העין הכחולה ליד קסאמיל

המעין הטבעי והעמוק הזה משקף את הצבע הכחול הבהיר העז שרואים ברבים מגופי המים של אלבניה. האופן שבו המים משתקפים נדמה לצופה מהצד כמו אשליה של עין לה אישון כהה והמים הכחולים המקיפים אותו כמו קשתית. המעין הוא בעומק של 45 מטרים אבל יש הטוענים שהוא עמוק עוד יותר.

בימי הקומוניזם של אלבניה "העין הכחולה" היתה אחד המקומות השמורים רק עבור האליטה הקומוניסטית ונותרה מחוץ להישג רגלו של הקהל הרחב. העין הכחולה או "Syri i Kalter" כפי שהיא ידועה באלבניה, ממוקמת ממש ליד הכביש בין סרנדה ו-Ghiorgnzzati. אם אתם נוסעים מסרנדה לכיוון Ghiorgnzzati הפניה למעין תהיה בצד שמאל שלכם, בערך שמונה קילומטרים מסרנדה.

להרחבה על העין הכחולה.

בוטרינט

ביקור בעיר העתיקה של בוטרינט הוא חובה כשמבקרים בסרנדה. בוטרינט היא מיקרוקוסמוס של ההיסטוריה האירופית, שכן לרוב האימפריות הגדולות של האזור היתה כאן נוכחות מרשימה. יש כאן חורבות יווניות, רומיות, ביזנטיות ועות'מאניות. הסברים על העיר יש בחוברות בשפה האנגלית שניתנות בכניסה ובנקודות החשובות יש שילוט עם הסברים, עובדות ותאריכים כדי לעזור למבקרים להבין מה הם רואים.

בבוטרינט נמצא אמפיתיאטרון יווני (ששופץ בהמשך על ידי הרומאים), אתר טבילה, קתדרלה, ומוזיאון הכולל חפצים מעניינים רבים שנמצאו באזור. בוטרינט הוא גם אחד מהמקומות שהיו מחוץ לתחום לציבור הרחב במהלך התקופה הקומוניסטית. העיר הפכה ליעד תיירותי אבל אזרחים אלבנים לא הורשו להיכנס לשם בשל החשש שהם ינסו לברוח ולעבור בשחייה את המרחק הקצר ליוון.

עוד על בוטרינט

איי קסאמיל

האיים התאומים של קסאמיל
האיים התאומים של קסאמיל

כדי ליהנות כמו שצריך משחייה ושיזוף כשאתם בסרנדה צריך לבלות לפחות יום אחד בקסאמיל. ישנם כמה חופים שמהם ניתן אפילו לשחות לאחד האיים של קסאמיל או לשוט בסירות פדלים שניתן להשכיר או לשכור סירה שתיקח אתכם לאחד האיים הרחוקים יותר. יש מסעדות בקרבת מקום עם דגים טריים ומולים מאגם בוטרינט. אל קסאמיל אפשר להגיע בכביש המוביל לכיוון בוטרינט.

עוד על קסאמיל

חוף בורש

חוף בורש ממוקם בחלקו הצפוני של מחוז סרנדה, החוף נקרא "הפנינה של דרום אלבניה" ויש בו טירה, מסגד ומדרסה (בית ספר איסלאמי). האיזור החליף ידיים מספר פעמים לאורך ההיסטוריה, הוא נשלט על ידי אפירוס העתיקה, על ידי האימפריה הרומית וגם על ידי הטורקים. עם 5 קילומטר אורך, חופו של הכפר בורש הוא החוף הארוך ביותר בים היוני.

הכפר Lukovë

לוקובה הוא כפר חוף יפה, עם כביש ישן המוביל במורד הגבעה אל "חוף לוקוב" (הכביש הוא סלעי מאוד כך שיותר טוב לחנות את המכונית ולרדת ברגל). במהלך הקיץ הוא מהווה מקום מפלט למי שלא מתאימים לו החופים צפופים יותר של סרנדה וקסאמיל. החוף מלא בחול וכמובן חלוקי נחל, והמים בצבע תכלת כמו שהייתם מצפים לראות רק באזורים הטרופיים.

מבט אל הים היוני מהכפר לוקובה
מבט אל הים היוני מהכפר לוקובה

כמו במקומות רבים באלבניה יש גם כאן הרבה בונקרי בטון נטושים ששימשו לתצפית בתקופת הבידוד האלבני. הכפר לוקוב הוא קטן מאוד ואין בו תשתית תיירותית מפותחת אבל יש בו לפחות כמה מלונות סבירים. הגבעות של לוקובה מלאות בעצי זית והדרים שנשתלו על ידי הקומוניסטים.

הימרה Himarë

למרות שטכנית היא ממוקמת במחוז ולורה, הימרה לא רחוק מדי מסרנדה וטיול יום לכאן הוא רעיון נהדר. ישנם כאן חופים יפים של חול לבן, והרים מלכותיים המשתפכים לעבר הים. הימרה היא עיירה דו לשונית ורבים מהתושבים מדברים כאן יוונית עתיקה.

לינה בסרנדה

מלונות בסרנדה

בסרנדה יש מלונות גדולים עם מחירים די הוגנים. רבים ממוקמים ממש ליד הטיילת במרחק הליכה קצרה מהחוף. אם אתם יכולים להזמין מראש, נסו לבקש חדר עם מרפסת המשקיף על הים היוני.

מלון ריזורט Bougainvillebay למשל הוא מלון ספא מעולה עם דירוגים מעולים (מעל 9 בבוקינג). המלון נמצא על החוף של סרנדה ויש בו בריכת אינסוף, ספורט ימי כמו אופנועי ים וסירות מהירות. יחידות הדיור הענקיות שבו מצוידות ולילדים יש בתוך מתחם הריזורט גם מגרש משחקים.


Booking.com

אכסניות בסרנדה

האכסניות בסרנדה הם סבירות ולהם ביקורות נהדרות. הנה כמה אפשרויות:

קמפינג בסרנדה

מטיילים רבים לנים באוהלים על החופים המבודדים לאורך הכביש מסרנדה ל-Dhermi. אם אתם מעוניינים באתרי קמפינג מסודרים יותר עם מקלחות ומקום לבשל ראו את הרשימה בלינק הזה.

מזג האויר בסרנדה

בסרנדה יש אקלים ים תיכוני טיפוסי, דומה מאוד לזה של ישראל, יוון ואיטליה. בקיץ הטמפרטורות נוחות עד גבוהות עד ספטמבר ואוקטובר. ספטמבר ואוקטובר הם הזמן הטוב ביותר לבקר כאן כי המחירים אז נמוכים והחופים פחות צפופים.

  • 13-17 מעלות בחורף
  • 23-31 מעלות בקיץ

איך מגיעים לסרנדה?

טסים לטירנה ומשם ישנם אוטובוסים רבים אשר נוסעים ישירות אל סרנדה. הנסיעה אורכת 4-5 שעות. בנוסף, ברחבי אלבניה יש אוטובוסים מערים אחרות שמגיעים אל סרנדה וכן מערים במדינות השכנות (בולגריה, מקדוניה ועוד…).

  • אל סרנדה אפשר להגיע דרך כביש SH8, כביש החוף האלבני.
  • דרך הכביש העולה צפונה מ-Konispol, קרוב לגבול הדרומי עם יוון.
  • ודרך כביש SH4, הדרך המוליכה מערבה מ-Kakavia שנמצאת על גבול דרום יוון-אלבניה.

דרך הים

אם טסתם לקורפו, משם ניתן להגיע אל סרנדה ישירות באמצעות מעבורת.

שאלות ותשובות

מה האטרקציות העיקריות שיש בסרנדה?

החופים, חיי הלילה והטיילת של סרנדה הם מוקדי המשיכה העיקרי של העיר. סרנדה גם משמשת כנקודת יציאה מעולה לטיולים באיזור דרום אלבניה.

מה יש לעשות באזור סרנדה?

סרנדה משמשת נקודת יציאה למספר אטרקציות באזור: מעיין העין הכחולה, העיר העתיקה בוטרינט, איי קסמיל והעיירה הציורית הימארה.

איפה כדאי ללון בסרנדה?

המלון הכי טוב בסרנדה לדעתנו הוא מלון ריזורט Bougainvillebay . המלון נמצא על החוף של סרנדה ויש בו בריכת אינסוף, ספא, פעילויות של ספורט ימי כמו אופנועי ים וסירות מהירות. והבונוס הגדול – הוא אידיאלי למשפחות עם ילדים הודות ליחידות הדיור הענקיות שלו ולמגרש המשחקים. עוד מלונות מומלצים ניתן למצוא פה.

פורסם ב:

מתוייג ב:
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Scroll to Top
דילוג לתוכן