תחבורה מקומית

מכיוון שרק חלק קטן מהכבישים באלבניה סלולים ומצבם רעוע – מומלץ לעשות שימוש בתחבורה ציבורית: אוטובוסים ממשלתיים, מוניות או פורגונים (מיניבוסים פרטיים שמשמשים כמוניות שירות).

אוטובוס אלבני

אוטובוס אלבני

בנוסף, רשת הרכבות של אלבניה (Hekurudha Shqiptare) אינה נוחה מבחינה תיירותית כי היא מגיעה למספר ערים מצומצם, הפסים אינם מתוחזקים, מהירות הנסיעה איטית להחריד (המהירות המוצהרת היא 60 קמ"ש אבל בפועל היא כ-20 קמ"ש) ומספר הקווים הוא בסה"כ 3. עם זאת, הרכבת נחשבת לדרך מצוינת להגיע לפרברים של הערים הגדולות ובראשן טירנה הבירה.

אוטובוסים באלבניה

האוטובוסים באלבניה נחשבים לנוחים במיוחד הודות למיזוג אוויר שפועל בהם, לעובדה שהם לא צפופים ולכיסאות המרופדים שלהם, אבל הם לרוב ישנים (בעיקר מחוץ לערים הגדולות). לוח הזמנים שלהם גמיש ביותר ובתוך הערים הגדולות הם גם צפופים לעייפה.

המשמעות היא שאם אתם ממהרים (למשל לטיסה הביתה) או נדרשים להגיע למקום מסוים בזמן – אל תבנו על האופציה הזו והעדיפו מונית (פירוט בהמשך).

אוטובוסים נחשבים לדרך ההתניידות המועדפת בכבישים ארוכים (למשל בקו סרנדהטירנה) – מה שמצריך רכישת כרטיסים מראש בעיקר בעונות השיא התיירותיות.

לאוטובוסים באלבניה יש נקודות עצירה קבועות אבל הם תבקשו מהנהג לעצור לכם במקום אחר הוא לרוב יעשה זאת עבורכם. ברוב המקרים האוטובוסים באלבניה מחליפים שירות הובלות, כך שאתם צפויים לחלוק אותם עם מנועים של מכוניות, רהיטים ואפילו מכונות כביסה. התחנות המרכזיות של האוטובוסים בערי אלבניה לא דומות למה שאנחנו מכירים. לרוב אם תגיעו למקום שנראה כמו חניון של אוטובוסים במרכז העיר – זה הסימן שהגעתם לתחנה המרכזית העירונית.

פורגונים באלבניה

פורגונים הם חוויה בפני עצמה בעיקר למעוניינים להכיר את האוכלוסייה המקומית בצורה אותנטית, להגיע לכפרים קטנים או לבקר במקומות פופולריים במדינה שאין אליהם קשרי תחבורה סדירים (למשל סרנדה, ג'ירוקסטרה ובראט).

מדובר בוואנים שנוסעים במסלול נסיעה בין-עירוני מוגדר (לרוב הוא יהיה כתוב בשלט שיודבק ע"ג השמשה הקדמית) אבל שניתן לשינוי. למעשה, מלבד תחנות היציאה והסיום אין לפורגון תחנות מוגדרות, כך שבכל מקום לכל אורך המסלול ניתן לעצור או להצטרף לנסיעה.

יתרה מזאת -לעתים הנהגים עושים שימוש בפורגונים לצורך סידורים אישיים, משנים את המסלול כדי להגיע לכפרים מרוחקים ועוד. המשמעות היא שזמן הנסיעה הוא משוער בלבד וכפוף לשינויים.

הפורגונים לרוב אינם כפופים ללוחות זמנים ויוצאים לדרכם רק כאשר הם מתמלאים בנוסעים, כך שאם אתם לא רוצים לחכות כדאי שתצטרפו לפורגון שכבר נראה מלא. אמנם מחיר הנסיעה לרוב נתון למשא ומתן, אבל כל השאר לא. למשל העובדה שמותר לעשן בפורגונים, שאין בהם מיזוג אוויר, שלעתים אין בהם מקומות ישיבה מספיקים (מה שגורם לחלק מהנוסעים להסתפק בשרפרפים), שהם לא מתאימים לאנשים גבוהים (מעל 1.80 מטר) ושמופעלת בהם מוזיקה רועשת.

חשוב לזכור שיש מקומות באלבניה שהדרך היחידה להגיע אליהם היא באמצעות פורגונים (לעתים בתדירות של אחד ליום בלבד), כך שהם משמשים להרבה יותר ממיניבוס. לכן, אל תהיו מופתעים אם שכניכם החדשים לספסל יהיו חבילות חציר, תרנגולות, ציוד חקלאי ועוד.

פורגון - מונית השירות האלבנית

פורגון – ככה מתניידים באלבניה

מוניות באלבניה

המוניות באלבניה הם לרוב מכוניות רגילות (לרוב מסוג מרצדס שנחשבת למכונית הנפוצה במדינה) שהוסבו למוניות. חשוב לזכור שלמרות שמדובר במדינה מוסלמית שבה יום שישי נחשב ליום שבתון, דווקא בימי ראשון התחבורה הציבורית מצומצמת ומחירי הנסיעה במונית עולים בהתאם.

שימו לב – אם המונה לא עובד אתם יכולים לשלם כל סכום שעולה על דעתכם מסיבה אחת – הנהג לא מחויב להוציא לכם קבלה. יתרה מזאת, אתם לא מחויבים כלל לשלם במידה ולא הופעל מונה. מכיוון שרוב נהגי המוניות באלבניה אינם דוברי אנגלית – מומלץ להראות להם את יעד הנסיעה שלכם ע"ג מפה, לכתוב אותו באלבנית או להזין אותו בעצמכם לתוך מכשיר הניווט שלהם.

מעבורות באלבניה

מעבורות פועלות בין הערים ולורה ודורס ובין אגם קומאן לוולבונה.