דף הבית » טיולי יום מומלצים בטבע מסביב לטירנה

טיולי יום מומלצים בטבע מסביב לטירנה

מטיילים רבים מגיעים לטירנה לביקור בין כמה ימים ולא מתכננים טיול ברחבי אלבניה. בפוסט זה מרוכזים עבורכם אתרים מעניינים אליהם אפשר להגיע לטיול יום מטירנה ולהשתמש בטירנה כבסיס לטיולים אלה (מה שנקרא, טיולי כוכב). המסלולים הבאים הם מסלולים בטבע שמצריכים הליכה וכושר גופני טוב.

נקודות חשובות לפני הכל

  • אורך כל מסלול הוא 3-4 שעות.
  • אמנם תיארנו קודם טיול כוכב בו תלונו בטיראנה ומשם תצאו לטיולי יום ביעדים הללו, אבל גם אפשר ללון בגרמש, אלבסן, Çorovoda או בבראט כך שבכל יום תהיו בקרבת היעדים בהם תבקרו.
  • בחלק מן המקומות יש גם אטרקציות שונות כגון רפטינג/סנפלינג בקניון אוסומי. פקחו עין.

הגעה ותחבורה ציבורית לאתרים

  • התחבורה הציבורית ליעדים הללו קיימת אך היא חלקית ומוגבלת.
  • כדאי להגיע בתחבורה ציבורית לכפר המרכזי ומשם לצעוד לעבר היעד, או לתפוס טרמפ/מונית לנסיעה קצרה ויחסית זולה שהכי קרובה לתחילת המסלול/המתחם המדובר.
  • לרוב המקומות יוצאים גם טיולים מאורגנים דרך מספר הוסטלים או ע"י סוכנויות שונות במחירים נוחים למי שחושש לצאת לבד. המחירים מתחילים מ-1500 לק ומטפס מעלה בהתאם לעונה, מוצא והיעד,אם זה סוכנות או הוסטל.
  • לאלו שלא מתניידים עם רכב מומלץ ללון בקרבת מקום מרכזי באמצע. למשל באופציה מס' 1 לינה ב-Gramsh תהיה אפשרות מעולה
  • בבסיסם, המסלולים הללו אינם מעגליים ואורכם כשעה או קצת יותר ליעד מתחילת המסלול, למעט מקומות מסוימים כמו מפל שינגרג'י. שם יש נקודה קרובה יותר שניתן להגיע אליה עם הרכב (המסעדה "Restorant Ujvara Shengjergj") ואז מדובר בהליכה בעליה של דקות ספורות.
  • אופציות 2+3 הן הקרובות ביותר לטיראנה, 1+4 רחוקות יותר. אם אתם מעוניינים לפצל, אז אופציה 1 קרובה יותר לגרמש ואלבאסן, 2+3 לטיראנה, 4 לעיירה בראט ולכפר Çorovoda.
  • לרוב כשמגיעים למקומות כאלו לעיתים יש מידע נוסף או שילוט עם אופציות למסלולים נוספים אז הקשיבו והתייעצו עם המקומיים.

מסלול לטיול יום מס' 1: קניון הולטס ומפל סוטירה

מה יש לעשות בקניון הולטס?

זהו אחד הסודות השמורים ביותר באלבניה ואחד מהמקומות הטבעיים שנחשבים לפנינה אמיתית. מעטים התיירים ששמעו על המקום ועוד פחות ביקרו בפלא שנמצא במרחק נסיעה קצר מטירנה. הקניון שאורכו 3 ק"מ, גובהו 350 מטר ורוחבו 10 מטר נמצא בין הרים מאבן גיר שגובהם 100-150  מטר. התוצאה היא שפע של מערות נטיפים שרובם טרם נחקרו.

קניון-הולטס-אלבניה
קניון הולטס אלבניה

הביקור בקניון מתחיל בגשר עץ ישן שתלוי בין שני המדרונות ובהמשך יש שפע של צמחייה, מפלים מיניאטוריים ובסופו – מעיינות של מים תרמיים עמוקים (עד 3 מטר) ואבן שנראה כאילו הוצבה במקום ע"י ענק מיתולוגי. הביקור בקניון מתאים הן למחפשי השקט והשלווה והן למחפשי האתגרים, אך מומלץ לבקר בו באביב – תחילת הסתיו. בשאר הזמן מי נהר Holtës עולים ואינם מאפשרים גישה.


תכנון טיולים באנר

איך מגיעים לקניון הולטס?

כדי להגיע לקניון הולטס (Kanioni i Holtes) ברכב מטיראנה יש לנסוע לכיון העיר Gramsh וקצת לפני הכפר פונים לכיוון הקניון. הדרך לא סלולה אך היא עבירה לכל כלי רכב עד הקניון עצמו. (אגב, כשאתם שוכרים רכב כמעט תמיד מומלץ לקחת באלבניה רכב 4X4 או רכב גבוה). אם אתם רוצים לנסוע מטיראנה בתחבורה ציבורית, ישנם אוטובוסים היוצאים מטיראנה לגרמש בשעות הבוקר, (שעתיים נסיעה, 350/400 לק באוטובוס שמגיע עד ל-700 לק, כל 4 שעות, 3 קווים ביום. הראשון יוצא ב-7:00 ומגיע לקראת 9:00. האחרון יוצא ב-15:30. מהכפר יש אפשרות למונית (רכב שטח) שתיקח אתכם עד לקניון עצמו. אם אתם שוהים באחד ההוסטלים בכפר, לעיתים תוכלו להיעזר בבעלי ההוסטל שיקפיצו אתכם לשם/משם תמורת תשלום סימלי.

airalo ad

הצטיידות במזון ושתייה

אם תגיעו מטיראנה תוכלו להצטייד משם או לאורך הדרך. יש גם סופרמרקט בגרמש.

מה יש לעשות במפל סוטירה?

המים הזורמים מהר טומור אל מצוקי אבן בגיר מחוספסים יוצרים את מפל סוטירה, אחד המקומות בטבע האלבני שמושך אליו מספר הולך וגדל של תיירים שנה אחר שנה. מי המפל (שהוא למעשה מפלים בגבהים שונים שנעים בין 20-100 מטר) פוגעים בצוקים שמתחת במהירויות שונות ויוצרים סצנה בלתי נשכחת ומהפנטת, כך שהנוף המרהיב מסביב הוא בונוס.

הדרך למפל Sotira מתחילה בעיירה סוטירה שנמצאת 6 ק"מ מהמפל (כשעה וחצי הליכה). בחורף זה קצת יותר מאתגר ולעיתים בלתי אפשרי לעבור אותו. מסלול זה מיועד לחובבי טבע , אבל אם אתם מחפשים אתגרים תוכלו לרדת למרגלות המפל. מדובר בירידה של קצרה בשביל חלקלק וחשוף, כך שכדאי לוודא שאתם מצוידים בנעלים מתאימות.

מפל סוטירה
מפל סוטירה

איך מגיעים למפל סוטירה?

ההגעה למפל סוטירה Sotira Waterfall ברכב מטירנה היא די פשוטה. כדי להגיע למפל סוטירה יש לנסוע לכיוון הכפר גרמש, ולהשאיר את הרכב בכפר Kushova ולהגיע לכפר סוטירה רגלית או עם מונית. הכפר מרוחק כ-4 ק"מ משם. אם יש לכם רכב שטח, תוכלו להגיע איתו עד הכפר סוטירה. מהכפר סוטירה זו הליכה של שעה רגלית לכיון עד למפל סוטירה.

כדי להגיע מטירנה למפל בתחבורה ציבורית אפשר גם לנסוע בתחבורה ציבורית. ישנם אוטובוסים היוצאים מטירנה לגרמש בשעות הבוקר, (שעתיים נסיעה, 350/400 לק ומגיע עד ל-700 לק, כל 4 שעות, 3 קווים ביום,הראשון יוצא ב-7:00 הגעה לקראת 9:00, אחרון יוצא ב-15:30). משם יש אפשרות למונית מסוג ג'יפ 4X4 שתיקח אתכם עד לכפר סוטירה ששם נמצא תחילת המסלול למפל. המסלול הרגלי מהכפר Kushova ועד למפל Sotira הוא חד כיווני, המסלול הלוך-חזור הוא פחות מ-14 ק"מ ונחשב למסלול קל.

הצטיידות במזון ושתייה

לאורך המסלול ישנם מספר "בתי קפה" אבל אם בכל זאת תבחרו להגיע מצוידים מראש, הסופרמרקט האחרון יהיה בגרמש.

לסיכום

בעלי רכב אינם מוגבלים בזמן ויכולים לבקר בשני היעדים ביום אחד. מומלץ להתחיל במפל סוטירה כדי להנות מהטרק בשעות הבוקר הנוחות ללא שמש חזקה ובתקווה שהמסלול ריק ממבקרים, לאחר מכן בחזור לטירנה אפשר לעצור לכשעה בקניון הולטס לביקור במערות ולשחות בגבים.

מסלול לטיול יום מס' 2: קניון ארזן והמערות, עין הציקלופ

מה יש לעשות בקניון ארזן?

נהר ארזן שזורם בצד הדרומי והמרכזי של הפארק הלאומי הר דאייטי יוצר את הקניון. הקניון שאורכו קצת יותר מקילומטר כולל את המערות הפרהיסטוריות Pellumbas – מה שהופך אותו למקום מפלט נהדר לחובבי הטבע. אורך המערות הוא 360 מטר ורוחבן 10-15 מטר, אבל למרות גודלן הקטן הן נחשבות למערות היפות ביותר באלבניה. עם זאת, למערות יש חשיבות רבה שאינה רק נופית. נמצאו בהן שרידים של תרבות אנושים מהתקופה הפליאוליתית ושל דב המערות – חיה שהתקיימה לפני 10,000-400,000 ונכחדה.

קניון ארזן
קניון ארזן

מערות אלו הן השניות בגודלן באלבניה והן אחת מ-6 מערכות מערות קרסטיות שנמצאות באירופה, מה שהביא לכך שהן הוגדרו כמקום טבעי בעל חשיבות לאומית ובינלאומית ע"י המשרד האלבני לאיכות הסביבה. בקיץ ניתן לשחות בבריכות המים הקרות והטבעיות של הקניון שניזונות מהמפל המרשים שמעליהם.

איך מגיעים אל קניון ארזן?

כדי להגיע אל קניון ארזן והמערות (Erzen Canyon/River – Shpella e Pëllumbasit) יש לנסוע בתחבורה ציבורית לכפר Pëllumbas המרוחק כ-20 ק"מ מטירנה. מי שמגיע עם רכב שכור צריך לנסוע לכיון אלבסן. לאחר כ-15 ק"מ בערך יש לפנות שמאלה לכיון הכפר Pëllumbas כשלושת רבעי השעה נסיעה עד שרואים מסעדה ומינימרקט, שם תוכלו להצטייד אם לא הצטיידתם בטירנה ומשם מתחיל המסלול לקניון ארזני שאורך בערך כשעה לכיון. תחבורה ציבורית – ישנם 3 קווים ביום היוצאים/חוזרים מטירנה לכפר Pëllumbas בשעה 07:00, 13:00 ו-17:00 ובחזור הם בשעות 8:30, 14:30 ובשעה 18:30. מתחילת המסלול לאחר כ-10 דקות הליכה בערך ישנו פיצול עם 2 אפשרויות.

  • פניה ימינה למערה השחורה (Shpella e Pëllumbasit) היחודית.
  • או שמאלה לקניון ארזני.

לאחר כשעה הליכה (שמאלה לקניון) תראו את הנחל, מספר מפלים קטנים ובריכות טבעיות מעין גבים שנוצרו שם.

  • ישנה עמדת מידע בה אם תרצו תוכלו לקבל מידע נוסף, לשכור מדריך/פנס.
  • המסלול מסומן בצבעים אדום ולבן.
  • שימו לב שהמסלול יכול להיות מסוכן ולעיתים גם מחליק לאחר הגשמים.
  • המסלול אינו מותאם לילדים, רמת קושי גבוהה ואין בו מים לשתיה.
  • אם אתם מגיעים בקיץ יש לקחת בחשבון את החום, השמש ועומס מבקרים.
  • הצטיידו בנעלי הליכה טובות, ביגוד לשחייה וכובע.

מה יש לעשות בעין ציקלופ?

Syri i Ciklopit הוא אגם בצורת לב שנמצא בעמק נהר ארזן ליד כפר בשם Skuterrë. רוחב האגם 20 מטר ועומקו 120 מטר ובימות הקיץ החמים ניתן אף לשחות בו. האגדה מספרת על חיה ענקית בעלת עין אחת (ציקלופ) שנרדפה ע"י המקומיים לאחר שגרמה להם לנזקים כבדים. האגם הוא המקום שבו טובעה החיה ומה שנותר ממנה הוא שני דברים בלבד: ליבה שהעניק את צורתו לאגם וציפורנייה שהטביעו סימנים בסלעים הסמוכים.

עין ציקלופ - Syri i Ciklopit
עין ציקלופ – Syri i Ciklopit

הנוף הטבעי הבתולי מסביב לאגם מדהים לא פחות מהאגדה. יובל של נהר ארזן זורם במקום והשילוב עם תצורות הסלע הרבות יוצר נוף מרהיב. נקודה זו נחשבת מקום חובה לביקור לכל חובבי הטבע, ההרפתקאות והמיתולוגיה שמגיעים אל אלבניה.  

איך מגיעים לעין הציקלופ?

עין ציקלופ מרוחקת כ-25 ק"מ מטירנה, כ-40 דקות נסיעה, משם המסלול הרגלי מוגדר בינוני/קשה במשך שעתיים. תחילת המסלול היא מהכפר Krrabë.

  • מעבר למסלול שיוצא מהכפר Krrabë יש מספר דרכים להגיע למקום.
  • אין להסתמך במפות גוגל, עדיף לשאול ולהיעזר במקומיים.
  • המקום אינו מומלץ למי שאינו מיטיב לכת או לילדים.

מסלול טיול יום מס' 3: שמורת הר דאייטי (Dajti) ומפל שינגרג'י (Ujëvara e Shën Gjergjit)

מה יש לעשות בהר דאייטי?

הרכבל אל הר דאייטי
הרכבל אל הר דאייטי

שמורת הר דאייטי הוא גן לאומי שמשתרע על כ-30,000 דונם ובמרכזה – פסגת הר דאייטי שמתנשאת לגובה 1611 מטר מעל פני הים. אל הפסגה ניתן להגיע ברכבל שנחשב לארוך ביותר בבלקן. בשמורה 3 הרים נוספים: Priska בדרום השמורה, Tujan במרכז השמורה והר Brari בצפונה ובו נמצא אחד ממקורות המים העיקריים של טירנה – אגם Bovilla שמוקף בצוקים תלולים ובקניון.

בשמורה יש סוגים שונים של עצים וצמחים וניתן לצפות בה בבעלי חיים רבים ויש בה אטרקציות טבעיות רבות. למשל, נהר ארזן בצד הדרומי והמרכזי של השמורה שיוצר את קניון ארזן ואת המערות הפרהיסטוריות  Pellumbas, מפלי Shëngjini ועוד. בשמורה ניתן ליהנות משפע של פעילויות כמו רכיבה על אופניים, מצנחי רחיפה, ביקור בפארק חבלים, טיפוס לפסגת הר דאייטי, טרקים ועוד. מידע נוסף על השמורה, על ההר ועל מה שיש לעשות בו ובסביבתו יש בקישור הר דאייטי.

מה יש לעשות במפל שינגרג'י?

מפל שינגרג'י נמצא במרחק של כחצי שעה הליכה בשביל מסומן מהכפר Shëngjini. עד לפני מספר שנים המפל הוסתר בין ההרים ומלבד תושבי האזור איש לא הכירו. לא מזמן הוא הפך ליעד תיירותי, כך שנוספו לאורך הדרך שלטי התמצאות שהפכו את ההגעה אליו לקלה עוד יותר.

מפל שינגרג'י Ujëvara e Shën Gjergjit
מפל שינגרג'י Ujëvara e Shën Gjergjit

המפל מקבל מים מהר דאייטי הסמוך ומהווה את אחד היובלים של נהר ארזן. למרות שגובה המפל הוא 30 מטר לא כולו נראה לעין, כך שבתוספת תצורת הסלע האדום במקום מתקבל מראה מרהיב וצבעוני במיוחד באביב ובסתיו. יש כאלה שטוענים שהדרך למפל יפה לא פחות מהמפל עצמו, אבל אתם חייבים להיות כאן כדי להיווכח בעצמכם.

איך מגיעים לכאן?

מפל שינגרג'י (Ujëvara e Shën Gjergjit) מרוחק כ-40 ק"מ מטיראנה, וזמן הנסיעה אליו ברכב אורך כשעה. כדי להגיע למפל עדיף להגיע למסעדת "Restorant Ujvara Shengjergj" שם תוכלו להחנות את הרכב, להצטייד או לאכול ארוחת בוקר ולהתחיל במסלול. צועדים עד הגשר ולפני הגשר פונים שמאלה בשביל אל המפל כרבע שעה. המסלול נחשב קל ואורכו כקילומטר וחצי.

למי שרוצה להגיע בתחבורה ציבורית, מומלץ לקחת אוטובוס לכיון הכפר Shëngjergj או כל כפר בדרך ופשוט לבקש מהנהג לרדת ליד המסעדה או הדרך למפל. אם אתם לא מסתדרים, היתרון הגדול הוא שהמקום נמצא בפאתי הבירה האלבנית. קחו מונית או היעזרו בטרמפים.

מסעדות, אוכל והצטיידות

תוכלו להצטייד באוכל ושתייה לפני היציאה בסופרמרקט בטירנה או במקומות בדרך. אפשרות נוספת היא במסעדות הקרובות למפל כמו "Restorant Ujvara Shengjergj" או מסעדת "Bar Restorant Fred BOLLIKU".

  • מכיוון שהמסלול קצר ולא לוקח זמן רב ובנוסף לזה שהוא קרוב לשמורת דאייטי ניתן לטייל בשני המקומות ביום אחד.
  • בשמורת דאייטי יש לא מעט מסלולי הליכה / ריצה.
  • בשמורת דאייטי יש פעילויות לילדים, פארק חבלים, רכבל ועוד.

מסלול טיול יום מס' 4: מפל בוגובה (Ujvara e Bogovës) וקניון אוסמי (Osumi Canyon)

מה יש לעשות במפלי בוגובה?

מפל בוגובה בעמק אוסומי נחשב לאחד המקומות האקזוטיים והבתוליים באלבניה בכלל ובאזור בראט בפרט, בעיקר בשל העובדה שהוא מבודד לחלוטין ונחבא מאחורי יערות שופעים וצפופים.

מפל בוגובה - Ujvara e Bogovës
מפל בוגובה – Ujvara e Bogovës

המפל מתנשא לגובה של 20 מטר ונשפך לבריכות קרות עם מים בצבע כחול צלול במיוחד. מכאן מגיע שמו "המפל של האלים" בשפה הסלאבית.

איך מגיעים למפל בוגובה?

את המסלול הזה עדיף להתחיל מבראט (Berat) או הכפר קורודובה (Çorovoda) ולא מטירנה, גם בגלל הקרבה ליעדים, וגם כי בבראט ישנם יותר אפשרויות לטיול באזור וגם בעיירה עצמה לא חסר מה לעשות.

כדי להגיע בתחבורה ציבורית מטיראנה לבראט יש לקחת אוטובוס מהתחנה המרכזית של טירנה אבל יש גם אוטובוס מטיראנה לכפר בוגובה ומשם מתחילים את המסלול.

אגב, יש גם סוכניות טיולים שמוציאות טיולי יום מאורגנים לשם.

אם אתם עם רכב משלכם אז סעו לכיוון בראט אל הכפר בוגובה, שם מתחיל המסלול. ההגעה ברגל מהכפר Bogovë אורכת כחצי שעה הליכה, יש לעקוב אחר הנהר. המסלול נחשב קל, אורכו כ-3.5 ק"מ לכיון.
אפשר להצטייד במזון ושתיה בכפר.

מה יש לעשות בקניון אוסומי?

קניון זה שנמצא בסמוך לעיירה Çorovoda נוצר כתוצאה משחיקת סלע לפני 2-3 מיליון שנה.  בעבר הנהר זרם פה מתחת לאדמה אך עם הזמן הסלע שמעליו נשחק עד שנעלם. התוצאה היא 6 ערוצים באורך 26 ק"מ, בעומק של מקסימום 450 מטר וברוחבים שונים: החל מרוחב של מ-1.5 מטר וכלה ברוחב של 35 מטרים. 

במקום נהר עם קירות מחורצים, מחילות, מעברים תת-קרקעיים רבים ומערות קטנות שלא מופו או נחקרו מעולם. לחלק מתצורות הסלע בקניון יש שמות מיוחדים כמו "הקתדרלה", "העין" ו"דלת השדים".

עם זאת, קניון אוסומי הוא לא רק גאולוגיה. בשולי הקניון יש מערכת אקולוגית יוצאת דופן, מה שמביא לכך שהצמחייה שנמצאת משני צדדיו נשארת ירוקה כל השנה. כאן תמצאו עוד מידע מפורט על קניון אוסומי.

רפטינג בקניון אוסומי
רפטינג בקניון אוסומי

איך מגיעים לקניון אוסומי?

כדי להגיע לקניון אוסומי (Osumi Canyon) סעו אם אתם עם רכב משלכם מהכפר בוגובה או Çorovoda אל הקניון בכביש שחלקו סלול וחלקו דרך עפר. אם אתם מתניידים בתחבורה ציבורית אז לאחר שסיימתם את מפל בוגובה וחזרתם לכפר, קחו כל אוטובוס שנוסע לכיון הקניון או הכפר Çorovoda ואחרים, כנ"ל לגבי החזור רק בצד הנגדי.

יש גם אפשרות לקחת סיור מסודר ומודרך. עוד פרטים פה.

נקודות הצטיידות ואוכל

לאורך השביל המרכזי יש מסעדות מקומיות, אך עדיף להתארגן לפני בכפרים לפני היציאה.

עוד מידע…

  • בקניון ישנם מסלולי הליכה, עמדות תצפית, גשרונים, נהר, מפרצים עם מקומות לשחייה. קחו בגדי ים.
  • יש אפשרות לרפטינג אם התנאים מאפשרים זאת.
  • באביב המים נקיים בעונת הקיץ מפלס המים מעט יורד ויש מצב שהמים יהיו עכורים עקב מטיילים רבים וזרימה חלשה יותר. תודה לנתי סקיטל על ליקוט המידע על דרכי ההגעה.

שאלות ותשובות

האם ניתן לבצע טיולי יום באזור טירנה באמצעות תחבורה ציבורית?

זה אמנם אפשרי אבל לא מומלץ כי התחבורה הציבורית באזור טירנה מוגבלת וחלקית.

איזה טיולי יום באזור טירנה נחשבים למומלצים ביותר?

כל טיולי היום באזור טירנה הם מומלצים אבל כל אחד מהם שונה וזה בעיקר תלוי בהעדפות שלכם. בכל מקרה רובם ככולם לא בתוך העיר ולכן כדאי לכם לשכור מראש רכב.

האם ניתן לעשות טיולי יום בתוך טירנה ולא רק באזור?

בוודאי. מדריך מעשי לטיול בעיר טירנה ניתן למצוא כאן.

האם יש לנקוט באמצעי בטיחות מיוחדים לפני שמבצעים טיול יום באזור טירנה?

לרוב אין צורך באמצעי בטיחות, אלא אם אתם מתכננים לבצע פעילות אתגרית שמצריכה ביטוח מיוחד אותו כדאי לעשות עוד מראש בארץ.

פורסם ב:

מתוייג ב:
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Scroll to Top
דילוג לתוכן